the artist

Mohl by říct, že si nikdy nepřál, aby to vše skončilo právě takhle. Přesto nyní nebyl schopný pohnout jediným prstem pro to, aby cokoliv změnil – pouze s jakousi odevzdaností své povaze nechal věci vyvíjet se jejich směrem a s menšími či většími výhradami, které však nikdy neopustili jeho rty, se jim podroboval.

Zkrátka a jednoduše pro to, že tohle byl způsob, jakým to dělal.


Většinou, to jediné, co dokázal, bylo hledět na zeď, vymalovanou barvou, která byla většině zdí tolik blízká. S hlavou prostou myšlenek, ignorujíc tlukot vlastního srdce, neboť to mu již dávno nedávalo tolik jako v minulosti. Minulost, která měla, či musela být zapomenuta, aby se stal tím, kým se stal. Pomalu, bolestivě… a poté nad tím přestal uvažovat.

Zkrátka a jednoduše pro to, že tohle byl způsob, jakým žil.

 Vždycky věděl, že umění se rodí z bolesti a pro bolest je psáno. Ne všechno umění – možná – ale  toto ano. Vznikalo spolu s potem a slzami; myšlenkami na věci, které se měly stát a které se nestaly. Nebo se až příliš odlišovaly od jeho ideálu, nakresleného drobnými linkami v těch pár neuronech v jeho mozku, kterým bylo dovoleno promlouvat do jeho vědomí a určovat jeho kroky.
Dřív, než se tu objevila hradba, která zničila vše, na čem mu záleželo.

Zkrátka a jednoduše pro to, že tohle byl způsob, jakým umíral.

+++

Umělec seděl na dvorku a prsty ohýbal rohy čistého papíru. Nechal se unášet jednoduchými a přitom tolik složitými tóny přírody – jejími zvuky, které značily život. Kolik let to bylo, kdy si zpěv přírody užíval? Kolik let to bylo, kdy se ještě dokázal usmívat a stránky učebnic byly popsány koncepty a – možná hloupými - básněmi?

Mohl by si na to ještě vzpomenout?

+++

„Get a fucking room!“

Umělec se pouze mile usmál a nikterak nevytáhl ruku ze svých kalhot. Dál zpracovával své naběhlé přirození, které mu zvláštním, obscénním způsobem trčelo ven z kalhot, které byl líný si svléci. Seděl obkročmo na klíně jakéhosi černovláska, jeho asijské rysy jeho tvář dělaly ještě půvabnější, a zlehka pohyboval  boky v kruzích.

Dlaně černovlasého byly svázány a z jeho kouzelných rtů unikaly steny.

+++

Podzimní listí pomalu dopadalo na zem. Bylo líné, o tolik víc, než umělec sám, když klouzalo dolů v těch okrasných vlnkách na špinavou zem. Schválně zdržovalo a oddalovalo to, co se muselo stát. Nakonec však přes všechny ty ozdobné kudrlinky ve vzduchu kleslo do bláta a zaniklo, přesně jak si to koloběh života přál.

Bylo po dešti a vzduch byl přesycen vodou a chladem, který však byl příjemný natolik, aby nezalézal do kostí – pouze mile hladil. Umělec nesnášel teplo… jeho vlasy byly vlhké od deště.

+++

„Už nerostou kopretiny…“

„Ty nesnášíš kopretiny.“

Oči umělce protnuly ty jiné. Tak temné… tak exotické.

„Nesnáším léto.“

+++

Jen málo lidí vědělo, co si představit pod úsměvem Umělce. Jen málo lidí znalo jeho jméno, natož povahu, která se zdála, když už nic jiného, velice specifickou – línou a energickou zároveň. On sám ji nikdy nepopisoval, lhal by totiž každým slovem. Nikdy nedokázal porozumět sám sobě, a co se týkalo přístupu k ostatním, byl chladnější jen o pár stupňů méně.

Umělcova letargie byla snad tím jediným, co bylo dostatečně hmatatelné, aby to mohlo být uchopeno a překrouceno v Umělcův neprospěch. Umělec však na to nedbal. Umělec neposlouchal. Měl svůj svět.

Svět plný tužky a papíru.
Sexu.

+++

Pokud někdy umělec nevěděl, co si počít, bylo to právě v tyhle chvíle.
Umělec nenáviděl být omezován, doslova tím čpěl, jak odsuzoval každodenní rutinu, a ještě víc pak návody a příručky, ať už se jednalo například jen o pouhé sestavení krabice. Umělec byl velice nepoužitelný a nepraktický.

Vždy a za jakékoliv situace.

+++

Umělec vlastně umělcem nikdy nebyl.

+++

Umělcův spolubydlící si každou první středu v měsíci udělal volno a šel se projít – bylo jedno kam, hlavně dosti daleko.
Každou první středu v měsíci byla zkouška sirén.
Každou první středu v měsíci měl umělec neuměleckou návštěvu, která obsahovala dostatečný počet jahodových kondomů, lubrikantu a erotického videa.

Každý čtvrtek ráno se spolubydlící v drobné kuchyňce potkával s poměrně vysokým, pohledným asiatem se zvláštním úsměvem a hlubokýma, oduševnělýma očima.

Každý čtvrtek dopoledne, když viděl černovláska vycházet čerstvě osprchovaného z koupelny, si spolubydlící říkal, že kdyby tento chlapec tolik netrval na Umělcově společnosti, byl by skvělým přítelem.

Spolubydlící nijak nemiloval Umělcovu společnost.

+++

Umělec se natáhl pro vibrátor a zapnul jej. Miloval zvuk, který ta drobná věcička vydávala, když ji strkal do hlouby těla svého tmavovlasého společníka. Chlapec – říkejme mu třeba Daichi – zarýval nehty do tyrkysového koberce, na kterém ležel, a vzdychal. Umělec miloval tyrkysovou. Umělec miloval vokální projevy černovlasého chlapce.

+++

Umělec se krčil v koutě toalety a tiskl k sobě pokrčená kolena.

„Jsi v pořádku?“

0 komentářů: